Onderwerp Progress:

Contra Indicaties

Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden als je gaat oefenen met Do-in.

Je lichaamstaal is je allerbelangrijkste leidraad. Luister daar heel goed naar. Het is NOOIT de bedoeling dat je pijn ervaart tijdens Do-in oefeningen. Strek je lichaam tot je een goeie strekking voelt en ga dan bewust ademen. Als het pijn doet ga je net een stukje minder ver – altijd vóór de pijn blijven.

Niet denken: even flink mijn best doen. Want dan sla je de plank finaal mis. Daar gaat het  nou juist niet om bij Do-in. Je hoeft niet je best te doen, je mag juist ontspannen en die oefeningen doen die makkelijk gaan en rust geven.

Wees voorzichtig met:

  • acute of chronische ziekte, oefen altijd op geleide van pijn of ongemak en ga nooit over pijngrenzen
  • bij ontstekingen, koorts, breuken en wonden niet oefenen. Het lichaam werkt dan al hard genoeg om te herstellen. Do-in oefeningen zouden juist een averechts effect kunnen hebben.
  • bij duizeligheid en hoge bloeddruk geen oefeningen doen waarbij het hoofd voorover naar beneden hangt
  • pas op bij kanker, osteoporose, hoge bloeddruk en chronische vermoeidheid (ME), spataderen, verklevingen en operatie littekens. Je kunt op een rustige en milde manier oefenen
  • stop met oefenen als er scherpe of acute pijn optreedt
  • forceer NOOIT: Do-in gaat over het luisteren naar je lichaam, niet over het forceren van je lichaam.
  • Je lichaam laat je bewust worden van wat er is en waar je naar verlangt. Je lichaam zoekt van nature altijd de balans, geef de weerstand op en volg je lichaam in de vloeiende makkelijke beweging.  

 

Categories: